Karttaselain P10 ja P20-paikantimien ongelmanratkaisu

Ratkaisuja yleisimpiin ongelmiin paikantimien käytössä

Jukka avatar
Tekijä: Jukka
Päivitetty yli viikko sitten

GPS-sijainti

Päivittääkseen sijaintia Karttaselaimeen, paikannin tarvitsee sijainnin GPS-satelliiteista sekä yhteyden matkapuhelinverkkoon.

Esimerkiksi siirryttäessä sisältä ulos, saattaa GPS-sijainnin saaminen kestää jopa useita minuutteja ympäröivästä maastosta riippuen. Korkeat talot ja puut saattavat hidastaa ensimmäisen GPS-sijainnin saamista. Käytettäessä paikantimia ajoneuvoissa, kannattaa paikannin asettaa paikkaan, josta on mahdollisimman esteetön näkymä taivaalle.

Varmista, että sijainnin löytymistä helpottava AGPS-toiminto on kytkettynä käyttöön lähettämällä paikantimeen seuraavat kaksi viestiä:

AGPS1
CL1

Päivitystiheys

Paikannin päivittää sijaintia Karttaselaimeen asetetun päivitystiheyden mukaisesti ollessaan liikkeessä. Paikallaan ollessa sijainti päivittyy noin 5-10 minuutin välein akun säästämiseksi. Mikäli lepotila on käytössä ja paikannin on pidempään paikallaan, paikannin sammuttaa itsensä eikä päivitä sijaintia palveluun. Paikannin herää lepotilasta automaattisesti kun se lähtee liikkeelle.

Verkkoyhteys

Mikäli paikannin on saanut ensimmäisen GPS-sijainnin mutta ei päivitä sijaintia liikkeessä ollessaan, liittyy ongelma todennäköisesti siihen, että paikantimen yhteys matkapuhelinverkkoon on katkennut. Mikäli tätä ongelmaa esiintyy toistuvasti, otathan yhteyttä asiakaspalveluun osoitteessa https://www.karttaselain.fi/support niin voimme selvittää, soveltuisiko jokin toinen liittymä kuuluvuudeltaan paremmin käyttöön alueelle, jossa käytät paikanninta.

Lataaminen ja käynnistys

Jos laite ei käynnisty ja käytät muuta kuin laitteen mukana toimitettua laturia, huomioithan, että Karttaselain P10 -paikantimessa latausliittimen pää on oltava tarpeeksi pitkä. Mikäli pää ei ole tarpeeksi pitkä, laite ei lataudu normaalisti.

Merkkivalot

Tarkista laitteen merkkivalot alla olevan ohjeen mukaan. Lihavoidut kohdat kuvaavat laitteen tiloja, joissa laite toimii oikein.

Vihreä valo -Matkapuhelinverkkoyhteys

  • ✅ Vilkkuu 2 kertaa nopeasti joka kolmas sekunti = Internet-yhteys on käytössä

  • Vilkkuu nopeasti joka 3 sekunti = Paikannin on matkapuhelinverkossa, mutta Internet-yhteyttä ei ole käytössä.

  • Valon hidas, pitkä vilkkuminen = Etsii matkapuhelinverkkoa

  • Valo palaa jatkuvasti = Laitteessa ei ole SIM-korttia.

Sininen valo - GPS-yhteys

  • ✅ Vilkkuu nopeasti joka 3 sekunti = Paikantimella on yhteys GPS-satelliitteihin ja se hakee sijaintia. Ensimmäisen sijainnin haku voi kestää useita minuutteja.

  • Valon hidas, pitkä vilkkuminen = Hakee GPS-satelliitteja

  • Valo ei pala = GPS-antenni on lepotilassa

Sininen valo - Virranhallinta

  • Valo palaa jatkuvasti = Akkua ladataan

  • Vilkkuu nopeasti = Akun varaustaso alle 20%

  • Valo ei pala tai vilkkuu hitaasti = Akku on täysin ladattu tai ei latauksessa

Liittymän saldo

Varmista, että laitteessa olevassa liittymässä on Internet-tiedonsiirtoon käytettävää saldoa jäljellä. Jos prepaid-liittymään ei ole lisätty saldoa vuoteen, on liittymä saattanut sammua. Saldon ja liittymän toimivuuden voi tarkistaa soittamalla Telian asiakaspalveluun numeroon 020 690 400.

Uudelleen käynnistys

Kun olet tarkistanut yllä mainitut asiat ja ongelma jatkuu, kokeile lähettää paikantimeen seuraava viesti, joka käynnistää paikantimen uudelleen:

REBOOT

Uudelleenkonfigurointi

Joissakin ongelmatilanteissa voi olla tarpeellista konfiguroida Karttaselain-paikannin uudelleen. Konfigurointiohjeen löydät täältä.

Yhteydenotto asiakaspalveluun

Jos ongelma ei ole ratkennut yllä kuvatuilla toimenpiteillä, lähetä paikantimeen seuraavat neljä viestiä:

STATUS
G1
LOC
VERSION

Lähetä sitten paluuviesteinä tulevat neljä viestiä (esim. valokuvana) asiakaspalveluun osoitteessa https://www.karttaselain.fi/support niin selvitämme ongelmaa tarkemmin.

Vastasiko tämä kysymykseesi?