Jos Karttaselain ei löydä omaa sijaintia kartalla tai oma sijainti on epätarkka, on aivan aluksi hyvä varmistaa että laitteen sisäänrakennettu karttasovellus (Android-laitteessa Google Maps/Kartat tai iOS-laitteessa Applen Kartat -sovellus) löytää tarkan sijainnin. Mikäli laitteen oma karttasovellus ei löydä sijaintia tai sijainti on epätarkka, silloin laitteestasi voi olla kytkettynä kokonaan pois sijaintipalvelut tai laitteen paikannussiru voi olla rikki.
Android-laitteessa sijaintipalveluiden päällekytkennän ja oikeat sijaintiasetukset voi tarkistaa ao. ohjeen mukaisesti:
https://support.google.com/accounts/answer/6179507?hl=fi
Huomaa, että käyttöön tulee valita asetusvalikon mukainen "Suuri tarkkuus" -asetus jotta Karttaselain löytäisi tarkan sijainnin.
Lisäksi Android-laitteessa tarkista myös sovelluskohtainen paikannuslupa kohdassa Suojaus ja sijainti > Sijainti > Sovellustason käyttöoikeudet ja tarkista, että lupa on myönnetty Karttaselaimelle.
iOS-laitteessa sijaintipalvelut kytketään päälle/pois sovelluskohtaisesti. Sovellusten sijaintipalveluita hallitaan valikosta Asetukset->Tietosuoja->Sijaintipalvelut. Valikon alusta tulee olla kytkettynä päälle sijaintipalvelut yleisesti ja alapuolelta avautuvasta listasta Karttaselaimen kohdalta asetus "Aina". Alla on tarkat ohjeet kyseisen valikon löytämiseksi ja sijaintipalveluiden päälle kytkemiseksi:
https://support.apple.com/fi-fi/HT203033
Edellisten lisäksi GPS-sijainnin löytyminen voi kestää tilanteesta riippuen muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Sijainnin löytyminen sisätiloissa on yleisesti epävarmaa. Tarkin sijaintitieto saavutetaan ulkotiloissa kun puhelin on paikallaan ja näkyvyys taivaalle on esteetön.