Jos Karttaselain ei löydä omaa sijaintia kartalla tai oma sijainti on epätarkka, on aivan aluksi hyvä varmistaa että laitteen sisäänrakennettu karttasovellus (Android-laitteessa Google Maps/Kartat tai iOS-laitteessa Applen Kartat -sovellus) löytää tarkan sijainnin. Mikäli laitteen oma karttasovellus ei löydä sijaintia tai sijainti on epätarkka, silloin laitteestasi voi olla kytkettynä kokonaan pois sijaintipalvelut tai laitteen paikannussiru voi olla rikki.

Android-laitteessa sijaintipalveluiden päällekytkennän ja oikeat sijaintiasetukset voi tarkistaa ao. ohjeen mukaisesti:
https://support.google.com/accounts/answer/6179507?hl=fi

Huomaa, että käyttöön tulee valita asetusvalikon mukainen "Suuri tarkkuus" -asetus jotta Karttaselain löytäisi tarkan sijainnin.

Lisäksi Android-laitteessa tarkista myös sovelluskohtainen paikannuslupa kohdassa Suojaus ja sijainti > Sijainti > Sovellustason käyttöoikeudet ja tarkista, että lupa on myönnetty Karttaselaimelle.

iOS-laitteessa sijaintipalvelut kytketään päälle/pois sovelluskohtaisesti. Sovellusten sijaintipalveluita hallitaan valikosta Asetukset->Tietosuoja->Sijaintipalvelut. Valikon alusta tulee olla kytkettynä päälle sijaintipalvelut yleisesti ja alapuolelta avautuvasta listasta Karttaselaimen kohdalta asetus "Aina". Alla on tarkat ohjeet kyseisen valikon löytämiseksi ja sijaintipalveluiden päälle kytkemiseksi:
https://support.apple.com/fi-fi/HT203033

Edellisten lisäksi GPS-sijainnin löytyminen voi kestää tilanteesta riippuen muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin. Sijainnin löytyminen sisätiloissa on yleisesti epävarmaa. Tarkin sijaintitieto saavutetaan ulkotiloissa kun puhelin on paikallaan ja näkyvyys taivaalle on esteetön.

Vastasiko tämä kysymykseesi?