Tässä ohjeartikkelissa on esitelty erilaisia vinkkejä, joita kannattaa kokeilla, jos Karttaselaimen Android-versiossa kartat eivät lataudu, vaan karttojen tilalla näkyy harmaata ruudukkoa:
Onko Karttaselain-sovellus offline-tilassa? Tämän voi tarkistaa Karttaselaimen valikon Asetukset-kohdasta. Jos sovellus on offline-tilassa, ei Karttaselain käytä verkkoyhteyttä, eikä uusien karttaruutujen lataus onnistu.
Onko laitteeseen päivitetty uusin versio Karttaselain-sovelluksesta? Tämän voi varmistaa etsimällä Google Play-kaupasta Karttaselaimen. Jos Google Play-kaupasta löytyy Karttaselaimen kohdalta vaihtoehto Päivitä, kannattaa uusin päivitys ladata.
Laitteen sammutus ja uudelleen käynnistys saattavat auttaa ongelmaan.
Onko datan käyttö rajoitettu Karttaselain-sovelluksessa? Tämä löytyy laitteen asetuksista seuraavasti: Laitteen asetukset > Sovellukset > Karttaselain > Datan käyttö/muu vastaava. Jos Karttaselaimen datan käyttöä on rajoitettu, ei sovellus pysty lataamaan uusia karttaruutuja verkkoyhteyden avulla.
Onko laitteen muistissa/muistikortilla vapaata tilaa? Muistin tila löytyy laitteen asetuksista. Karttaselain tarvitsee vapaata tallennustilaa, kun ladataan uusia ruutuja laitteen muistiin, ja jos tyhjää tilaa ei ole, saattaisi tämä selittää ongelmaa.
Onko laitteessa mahdollisesti muistikorttia? Jotkin laite/muistikorttiyhdistelmät eivät toimi normaalisti kaikkien sovellusten kanssa. Tämän testaamiseksi muistikortti kannattaa irroittaa laitteesta, käynnistää laite uudelleen ja kokeilla latautuvatko kartat ilman muistikorttia. Mikäli tämä paljastuu ongelmaksi, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja ilmoita muistikortin sekä laitteen malli, niin selvitämme ongelmaa tarkemmin.
Jos ongelma jatkuu edellä mainittujen kokeilemisen jälkeen tai ilmenee muuta kysyttävää, otathan yhteyttä asiakaspalveluun. Kerrothan viestissä mikä laite on käytössäsi, sekä oletko kokeillut jo edellä mainittuja vinkkejä. Lisäksi kertoisitko onko laitteessa muistikorttia ja oliko muistikortin poistolla mitään vaikutusta ongelmaan.